חפש בבלוג זה

יום חמישי, 8 בדצמבר 2011

שתיקה, דיבור ומעשה
ותפקידם בתיקון האדם והחברה:

מצאו פתגמים שונים העוסקים בשתיקה,דיבור ומעשה . הכניסו  את הפתגם למסמך הבא

פרקי אבות- פרק א' (משנה טז')
שמעון בנו אומר:
כל ימי גדלתי בין החכמים,
ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה.
ולא המדרש הוא העיקר, אלא המעשה.
וכל המרבה דברים מביא חטא.



שמעון בנורבן שמעון בן גמליאל הזקן, תנא (חכם המשנה. תנא= מהמילה לשנן, ללמוד) בדור הראשון ונשיא הסנהדרין. 
רבן שמעון חי בתקופה שלפני חורבן בית המקדש והשתתף במרד הגדול נגד הרומאים (חי בשנים 10 לספירה עד 70 לספירה).


 משימה א'
1. דרגו את שלושת המושגים: שתיקה, דיבור, מעשה- ע"פ מידת החשיבות שלהם לפי דברי רבי שמעון במשנה.

משימה ב'
1. כתבו בבלוג מקרה אישי שבו נהגתם ע"פ אחד מן המושגים (שתיקה, דיבור, מעשה) והייתם שלמים/ לא שלמים עם תגובתכם.


2. הגיבו למקרה אישי של אחד מחבריכם לכיתה. בתגובתכם כתבו כיצד רבי שמעון בן גמליאל היה שופט את תגובתו למקרה.



93 תגובות:

  1. בהתחלה שתיקה כיוון שהוא אומר שבהתחלה כולם שותקים, אחר כך מעשה ולאחר מכן דיבור כיוון שצריך בהתחלה לעשות מעשה ורק אחר כך לדבר עליו.

    השבמחק
  2. בס"ד

    המושג הראשון בדרוג לדעתי הוא דיבור מכיוון שהוא מדבר פעמיים על דיבור שהוא אומר לא המדרש הוא העיקר וכל המרבה דברים מביא חטא. המושג השני בדרוג הוא שתיקה מכיוון שהוא מדבר עליו ראשון אבל רק פעם אחת , והמושג השלישי בדרוג הוא מעשה מכיוון שהוא מדבר עליו שני אבל רק פעם אחת.

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. רבי שמעון בנו אומר שהכי חשוב הוא המעשה אחריו השטיקה ואז הדיבור כיוון שהוא אומר שהעיקר הוא המעשה והוא אומר שבין החכמים הוא שטק ולא דיבר על הדיבור

    השבמחק
  5. לפי רבי שמעון,השתיקה היא המושג הראשון והחשובה ביותר, לאחר מכן המעשה, ורק אחריו המדרש (הדיבור) כל אחד שמדבר הרבה חוטא.

    השבמחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  7. לפי דעתי, המושג הראשון הוא שתיקה משום שהוא אומר שהוא לא מצא דבר טוב יותר מאשר שתיקה.אח"כ בא הדיבור בגלל שהוא יותר חשוב מהמעשב ורק לבסוף המעשה

    השבמחק
  8. קיריל:"ייתכן שהדיבור ממלא את השנים; ייתכן שהשנים נמתחות כדי להכיל את הדיבור."
    - רובין מקינלי
    { מתוך הספר "חוד הכישור"
    כלומר מי שלא מדבר ותמיד לבד ועצוב יחיה פחות מזה שתמיד מדבר ואז הוא חי יותר זמן

    א:לפי דבריו הוא אומר שהשתיקה זה גם טוב, טוב לפעמים לשתוק וגם שהמשנה זה לא העיקר אלה המעשה זה הכי חשוב

    השבמחק
  9. המושג הראשון בדרוג לדעתי הוא דיבור מכיוון שהוא מדבר פעמיים על דיבור שהוא אומר לא המדרש הוא העיקר וכל המרבה דברים מביא חטא. המושג השני בדרוג הוא שתיקה מכיוון שהוא מדבר עליו ראשון אבל רק פעם אחת , והמושג השלישי בדרוג הוא מעשה מכיוון שהוא מדבר עליו שני אבל רק פעם אחת.
    ( אני ונדב עשינו ביחד)

    קובי פנסו

    השבמחק
  10. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  11. לדעתי הראשון הוא השתיקה, משום ששמעון בן גמליאל מציין שאין לגוף יותר טוב מאשר שתיקה. השני הוא המעשה, משם שלא המדרש הוא החשוב, אלא המעשה הוא החשוב. והאחרון הוא הדיבור, משום שכל מי שמדבר הרבה, מביא על עצמו חטא.

    השבמחק
  12. הראשון זה השתיקה מכיוון ששתיקה שווה זהב וקודם כל צריך לשתוק , אחר כך המעשה כי רק דיבור ללא מעשה לא שווה כלום , ואחרון הוא הדיבור מכיוון שדיבור הוא הדבר הכי פחות חשוב כי לפעמים אתה יכול לדבר יותר מידי ולהוציא דברים שאתה לא יוכל להבטיח או לקיים.

    השבמחק
  13. לפי רבן שמעון בן גמליאל הזקן השתיקה היא מעל הכל ואחריה המעשה והדיבור, לפי דעתו, הוא חטא

    השבמחק
  14. אני חושב שהוא אומר שהשתיקה היא ראשונה כי הוא היה בין חכמים אבל הוא שתק אחר כל המעשה כי עדיף לעשות מאשר סתם לדבר ודיבור הוא אחרון

    השבמחק
  15. לפי דעתי רבן שמעון גמליאל לוקח את המעשה כדבר הכי טוב שזהו בעצם העיקר כמקום ראשון לאחר מכן את השתיקה משום שהיא טובה לגוף ואת הדיבר כשלישי ואפילו מוסיף ומציין שהוא לוקח אותו כחטא !
    עדי סרוסי

    השבמחק
  16. שתיקה-> דיבור-> מעשה
    קודם השתיקה שהחברה כופה עלייך ואז מגיעה ההתפרצות מכעס זמובילה למעשה.

    השבמחק
  17. נעה :
    אני הבנתי שהכי חשוב זה השתיקה כי שאתה לא מדבר אתה לא מבטיח שום דבר, וככה לא מצפים ממך ולא נוצר מצב שאתה מדבר ולא עושה אלא רק לומד מדברים שחכמים ממך אומרים. השני בחשיבות הוא המעשה, כי אם אתה אומר ומבטיח משהו אתה צריך לקיים אותו וזה מה שאתה עושה במעשה שלך והכי פחות חשוב זה הדיבור כי כשאתה רק מדבר ומדבר ומדבר ולא עושה כלום אתה נהיה בלתי אמין כזה שאומר ולא עושה כלום .. > <

    השבמחק
  18. שמעון מדרג לפי זה שהחשוב מכל זה השתיקה, המעשה ולבסוף הדיבור.
    הוא מתייחס קודם כל לשתיקה בכך שהקשיב לחכמים. אחר כך הוא אומר שהמעשה חשוב יותר מהדיבור.

    השבמחק
  19. שמעון אומר:בכל ימי חייב הוא אומר שהוא למד שהשתיקה היא הכי טובה כי הדיבור והמעשה הם נושאי חטא ומביאים לסיכון.

    השבמחק
  20. לדעתי רבי שמעון דירג ראשון את המושג שתיקה מפני שהוא אמר שהוא גדל עם אנשים חכמים ולא היה דבר טוב יותר מהשתיקה לאחר מכן בדירוג זה המושג מעשה מכיוון שהוא אומר שלא המדרש חשוב אלא המעשה (כלומר איך עושים את הכתוב בתורה) והדיבור הוא המקום השלישי משום שהוא אומר בסוף שאם אתה מדבר ללא לעשות שום מעשה אז זה חטא.

    השבמחק
  21. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  22. לפי רבי שמעון בן גמליאל השתיקה היא החשובה ביותר בגלל שאם שותקים לא מדברים ואם לא מדברים לא אומרים דברים חסרי טעם ושטותיים וזה נכון.
    המעשה הוא השני כי לא רק לקרוא את המעשה ולהבין אותו ולהסכים ולא לקיים אותו העיקר הוא לקיים אותו לא רק להבין.
    השלישי הוא הדיבור כי לדעתו זה חטא כי בדיבור אתה רק מדבר ולא מקיים אתה סתם רברבן ושום העיקר הוא לעשות ולא רק לדבר ולהגיד שטויות.

    השבמחק
  23. הסבר:
    רבן שמעון בן גמליאל אומר שהשתיקה הכי טובה כי אומר שהוא גדל בין חכמים ולכן עדיף לשתוק כדי לא להשמע טיפש. הוא אומר שהמעשה יותר טוב מהדיבור כי הוא אומר שעדיף לעשות מעשים מאשר לדבר ולא לעשות. לכן גם כל הדיבורים לא טובים.

    השבמחק
  24. הראשון הוא המעשה, מכיוון שהוא העיקר.
    השני הוא השתיקה, אך רק ליד חכמים.
    והשלישי הוא הדיבור, מכיוון שהוא מביא חטא.

    השבמחק
  25. = עדי וקנין =
    לפני דעת הרבי גמליאל הדירוג הוא שתיקה מעשה ולאחר מכן דיבור . השתיקה הוא הראשון מכיוון זה הכי טוב לגוף . ושני הוא המעשה כי הוא העיקר והדיבור הוא האחרון כי דיבור בלי מעשה מביא לחטא
    =עדי וקנין=

    השבמחק
  26. לפי דבריו של רבי שמעון בנו, השתיקה היא בראשון, אחריה המעשה ואז הדיבור. הסיבה היא כי הוא אומר שהוא לא מצא דבר טוב יותר משתיקה לאדם. ואז הוא מוסיף שהעיקר הוא המעשה ולא הדיבור- ומי שמרבה בדיבורים מרבה בחטאים.

    השבמחק
  27. לדעתי, החשיבות של הדיבור שהחיים והמוות הם ביד הלשון, כך שיכול להיות שתוכל להגיע כך לסופך או לא,
    המעשה הוא השני מכיוון שהמעשה יכול לגרום רע לאחרים, השתיקה היא העיקרית מכיוון ששתיקה שווה זהב וכך לא תוכל לגרום רע לעצמך ולאחרים

    השבמחק
  28. לפי רבי שמעון בן גמליאל השתיקה כיוון שכל מה שאומרים הוא בעצם על אחריאותך אם זה דבר טיפשי ואם זה דבר חכם. אחרי זה בא מעשה כיוון שרבי שמעון בן גמליאל אומר שהמעשה יותר טוב מהשתיקה כיוון שאפשר תמיד להבטיח דברים ולא לעשות.

    השבמחק
  29. לפי דבריו של הרב שמעון, הדבר החשוב ביותר הוא שתיקה, לאחר מכן מעשה ואז דיבור, משום שכאשר הנך שותק אתה לא חייב כלום לאף אחד, ואתה לא אמרת דבר, בין אם זה טוב ובין אם זה רע. ובמעשה עליך לחשוב היטב לפני שאתה עושה אותו כדי שלא תטעה. ודיבורים זה רק דיבורים אנשים יכולים לדבר בלי סוף ולא לקיים.

    השבמחק
  30. *החשיבות של הדיבור נמוכה (שכחתי לכתוב)

    השבמחק
  31. משימה ב' :
    המקרה שקרה לי הוא :
    רבתי עם אמא שלי והיא אמרה לי משהו ואז אני החזתרי לה משהו וככה זה נימשך.. (:

    השבמחק
  32. משימה ב' :
    פעם אחת באימון היה לי ריב עם בן הזוג שלי, ויצאתי עליו על זה שהוא לא עושה את זה ואת זה ואחר כך התחרטתי על זה מכיוון שאחר כך היינו שנינו מעוצבנים ולא רצינו לרקוד .

    השבמחק
  33. מתי שהוא ילד הציק לי ואז אני שתקתי כמה זמן ולאחר שהוא עשה את זה שוב פעלתי במעשה ואז היה ריב

    השבמחק
  34. שתקתי ושתקתי וספגתי ואז התפרצתי ואמרתי דברים ואני *לא* מתחרט.

    השבמחק
  35. משימה ב:
    1. פעם ילד קלל אותי והתנהג כלפי בצורה מעליבה, אני הגבתי וקללתי אותו בחזרה, מעשה זה גרם לכך שהיה ריב ביננו, אני לא שלם עם המעשה שעשיתי ואני הייתי צריך לשתוק ולא להגיב. רבי שמעון בן גמלאיל היה אומר שהייתי צריך לא להגיב, ובעצם לשתוק. ובמקרה זה היה עדיף לשתוק מאשר לדבר.

    קובי פנסו

    השבמחק
  36. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  37. לפי דבריו של רבי שמעון המושג החשוב ביותר הוא השתיקה מכוון שבדבריו סיפר שגדל בין חכמים ומכוון שהדברים שאמרו היו טובים משלו העדיף לשתוק. לאחר מכן המושג החשוב הוא המעשה מכוון שמעשים יותר חשובים מדיבור. המושג החשוב האחרון הוא הדיבור.

    השבמחק
  38. משימה ב':

    המקרה שקרה לי הוא בכך שאני בצופים אמרתי (דיבור) למדריכים שלי בערך 15 פעמים להגיד לראש של השבט שלנו להתקשר לאמא שלי כדי שתסדיר תשלום באשראי דרך הפלאפון אבל היא לא התקשרה אפילו פעם אחת, ואז אני חיכיתי וחיכיתי במשך הרבה זמן ואפילו לא יצאתי לטיול בגלל זה (שתיקה) ולא אמרתי כלום ואז עברתי לשבט אחר טוב יותר ושמה הם כבר סידרו עם אמא שלי הכל (מעשה).

    אני הייתי ועדיין, שלם עם המעשה כי אני נהגתי כפי שצריך והם לא קיימו את שהיו צריכים אז עברתי למקום אחר.

    השבמחק
  39. לפי הדברים של הרב קודם שתיקה כדאי להפנים את דברי החכמים כדאי להפנים ואז מעשה ולאחר כך דיבור כדאי שידבר על מה שהוא עשה.

    השבמחק
  40. המקרה שקרה לי זה שהייתי בטיול לח''ול אז אחת ממי שהייתה איתי בטעות דחפה אותי. לאחר מכן לא דיברתי איתה כמעט כל היום (שתיקה) אבל אז נמאס לי אז באתי אליה ואמרתי לה " למה את חושבת בכלל שאת יכולה לדחוף אותי?!" (דיבור) ואז היא אמרה לי שהיא מצטערת אז סלחתי לה (מעשה)
    נ.ב- אני עדיין חושבת שהילדה הזאת בהמה :)

    אני שלמה עם מה שעשיתי כי אם לא הייתי שותקת היא לא הייתה רואה שנעלבתי ואם לא הייתי מדברת איתה היא לא הייתה חושבת לבקש סליחה .

    השבמחק
  41. משימה 1:
    השתיקה היא החשובה ביותר ולפי שמעון בנו יש להשתמש בה כאשר אנו נמצאים בסביבתם של חכמים וכך נוכל גם למנוע דיבורי סרק וחטאים. המעשה חשוב מהדיבור שמביא לחטאים.
    משימה 2:
    בזמן מבחן בכימיה כששאלו את המורה שאלה בנוגע לניסוח המבחן הוא לא הסכים לענות. כשאחד הילדים שאל שאלה, המורה ענה:" השאלות שלכם מיותרות" ולחשתי לעצמי:" גם אתה מיותר כנראה" ומסתבר שהוא שמע. בסוף המבחן הוא ביקש לשוחח איתי ורצה לישר את הדברים בינינו. בסופו של דבר, התנצלתי וגם זכיתי ליחס טוב ממנו. אני חושבת שאולי היה עדיף שאשתוק כי הסיפור יכל להיגמר בהפרעה או אפילו שיחה עם ליבנת (יותר מפחיד ממה שזה נשמע) אבל בסופו של דבר הרווחתי יחס טוב מהמורה לכימיה. קשה לי להחליט אם אני שלמה עם זה או לא.

    השבמחק
  42. משימה ב':
    כשהייתי בבית וראיתי טלוויזיה אמא שלי העירה לי שאני לא עוזרת בעבודות הבית והיא אמרה את זה רק לי כשאחותי הקטנה שיחקה במחשב ואחותי הגדולה הייתה אצל חברה, אז אני שאלתי למה הן לא עושות כלום ואמרתי שאני בקושי נחה כשהן תמיד נחות (דיבור) והיא כעסה עליי ונעלבה ממני ואני הצטערתי על שהערתי לה בצורה רעה.
    2. תגובה למקרה של אור רוזן:
    אני חושבת שלהגיב להערה שלו בצורה כזו הייתה לא נכונה, אבל טוב שהתנצלת בפניו. רבן שמעון בן גמליאל היה אומר שלהגיב בדיבור ככה היה מאוד רע כי לפי דעתו הדיבור הוא חטא והכי טוב היה לשתוק.

    השבמחק
  43. משימה ב':
    1.פעם אחת רציתי להיפגש עם חברה אחרי בית הספר, אבל אימא שלי אמרה לי שאי אפשר מכוון שהיא לא תוכל לקחת אותי אליה וגם מכוון שאני צריכה להשגיח על אחי הקטן אחר הצהריים. בהתחלה מעט כעסתי ואמרתי שזה לא פייר, אבל בסוף הצטערתי שכעסתי והבנתי שזה לא נורא כי תמיד אפשר להיפגש בפעם אחרת ולכן לבסוף הסכמתי להישאר ולהשגיח על אחי הקטן.
    2.תגובה למקרה של עדן גנדלמן:
    לדעתי הדרך בה הערת לאימך על בקשתה הייתה לא בסדר, אבל אני חושבת שזה טוב שהצטערת ושהבנת שהתנהגת לא בסדר. לפי דעתי רבי שמעון בן גמליאל היה אומר שהיית צריכה לחשוב מעט לפני שדיברת ושעדיף היה לשתוק.

    השבמחק
  44. משימה א' : לדעתי הדירוג הוא : מעשה שתיקה ולבסוף דיבור כיוון הוא טוען שהדיבור הוא חטא .
    משימה ב' : המקרה שקרה לי הוא שרבתי עם אמא שלי כי היא אמרה שאני לא עוזרת בניקיון הבית ומאוד כעסתי עליה ואמרתי לה שהיא לא בסדר כי אח שלי לא עושה כלום ורק אני צריכה לעשות , כמובן שלאחר מכן הצטערתי שכעסתי עליה וצעקתי כיוון שיכולתי לעזור לאמא שלי והיא לא הייתה כועסת , אם הייתי עושה מעשה במקום לצעוק ולדבר על אח שלי שהוא לא בסדר אמא שלי הייתה שותקת ולא מתלוננת עלי כל פעם שאני לא עוזרת אלא היא הייתה שמחה .

    השבמחק
  45. משימה ב: המקרה שלי זה שפעם חברה שלי העליבה אותי ופגעה בי אך אני לא הגבתי לה ושתקתי.לפי דעתי הייתי צריכה להגיד לה שזה העליב אותי ולא לשתוק.אני מצטערת על כך ששתקתי.
    תגובה: אני חושבת שהדרך שבה הערת לאותה ילדה היא טובה מאוד ואני שמחה שלא החזרת לה גם בדחיפה.אני חושבת שפעלת בדרך נכונה ודיברת אתה למרות שאני חושבת שהיית צריכה לדבר אתה מיד ולא לשתוק

    השבמחק
  46. משימה ב: המקרה שלי מתרחש באוטובוס. פעם אחת כשישבתי באוטובוס נכנסה אישה עם ילד בן 5 בערך וישבה מולי. ראיתי שהילד לא יושב בצורה נכונה ובטוחה והייתי בטוח שכל רגע הוא יכול ליפול מן הכיסא, רציתי להגיד את זה לאימא שלו אבל פחדתי שאולי היא תצעק עליי ותשאל אותי מה אתה מתערב!? ולבסוף בחרתי לשתוק ולא להגיד שום דבר ובסוף הילד באמת נפל ונפצע. אני ידעתי שזה מקרה של פיקוח נפש וכן הייתי צריך לומר משהו לאימא אפילו אם היא הייתה צועקת עליי.
    תגובה למקרה של ליה: אני חושב שרבי שמעון בן גמליאל היה אומר שעשית את המעשה הנכון בכך ששתקת ולא דיברת. ויכול להיות שאם היית מדברת אז יכול להיות שהריב היה "נגרר" עוד יותר והיא הייתה ממשיכה להעליב אותך.

    השבמחק
  47. משימה ב' : 1. פעם אחת כאשר לקחתי את אחותי מהבית הספר שלה, איזה ילד התחיל לעצבן אותנו ואני החזרתי לו מילולית. אני לא מצטערת על מה שאמרתי.
    תגובה למקרה של ליה : רבי שמעון בן גמליאל היה אומר שנהגת נכון כיוון שהוא חושב שהשתיקה צריכה לבוא במקום הראשון, ומעדיף לשתוק כדי לא להראות טיפש וגם את שתקת.

    השבמחק
  48. משימה ב':
    כשהייתי בכיתה ב' רבתי עם חברה לכיתה שלא ממש התחברתי אליה אבל כל הכיתה כן היתה מחוברת אליה מאוד ולכן היא עשתה עלי חרם שכל הכיתה לא דיברה איתי ורק תלמידה אחת כן דיברה איתי והסתובבה איתי בהפסקות והייתה בעדי. אני כל הזמן הזה שתקתי יכולתי ללכת למורה ולספר לה אבל לא עשיתי את זה ואני מתחרטת עד היום על זה וזוכרת שזה היה דבר טיפשי בעניי להיעלב על הילדה הזאת שיכולתי להסביר לחבריי לכיתה שאני לא עשיתי כלום היא פשוט האשימה אותי!
    2. תגובה למקרה של ליאל: לפי רבי שמעון בן גמליאל עשית את המעשה הנכון שאמרת לו מה שאת מרגישה וחושבת אך היית צריכה לומר לו בעדינות ולא להתפרץ עליו כמו שתיארת.

    השבמחק
  49. משימה 2(ב):
    תגובה לאור: ע"פ רבי שמעון בן גמליאל עדיף היה לשתוק ולשמור את מחשבותייך לעצמך מכיוון שיכולת לגרום לעצמך בעיה יותר גדולה ,כפי שתיארת ולדעתי פשוט יצאת במזל , (דעה שלי : הוא בכל מקרה המורה שלך ולדעתי היית צריכה לדבר יותר בכבוד.. ) אבל מה שכן יכולת אחר כך לגשת אליו ולדבר איתו.

    השבמחק
  50. משימה 1 העלתי כבר
    תגובה למקרה של נדב:לפי דעתי רבי שמעון היה אומר שכן הייתה צריך לדבר מכיוון שזה היה מקרה של פיקוח נפש וראית שלא דיברת והילד נפצע ויכולת למנוע זאת רק עם הייתה מדבר,
    אפילו עם האמא הייתה צועקת עליך.

    השבמחק
  51. תגובה לליאל : על פי רבי שמעון בן גמליאל היה עדיף לשתוק ולא להתחיל את הריב הזה בכלל וככה לא היה יוצר מצב שאתם לא רוצים לרקוד ביחד (:

    השבמחק
  52. פעם עשינו עבודה לבית הספר עם עוד ילד. לשם תיאור המקרה נקרא לו יוסי (שם בדוי). נפגשנו בכדי לעשות את העבודה, ולאחר זמן מה נוצרה אי הבנה בינינו לבינו. ומשום מה, כל אחד היה מקובע לדעתו. ראשית, שתקנו והקשבנו לדעתו וטיעוניו, ועדיין לא הסכמנו איתו. לאחר מכן דיברנו- (ואולי גם קצת צעקנו...) ואמרנו את דעתנו. ולאחר כל המאמץ הזה, אף אחד לא ירד לסוף דעתו של האחר... ואחכ, עשינו מעשה.. לבסוף הוספנו את החלק שרצינו להוסיף.
    לגבי איך שאנחנו מרגישים על זה- עכשיו לאחר שעבר הזמן, אנחנו מתרטים אבל לא לגמרי. היינו צריכים להמשיך לנסות עד שנגיע לשרה שמקובלת על כולם-עלינו ועל יוסי.
    אורן ואור אשכנזי.

    תגובה ללאה: אני חושב שרבי שמעון היה שותק, חושב האם זה כדאי לענות לאותו הילד, ורק לאחר מכן היה מדבר, אם בכלל.

    השבמחק
  53. משימה ב:
    1. לא מזמן, ראיתי כמה בנות שמאוד מציקות לילדה מהכיתה שלה ועושות עליה חרם. מקללות אותה בלי סיבה ומרביצות לה מתי שמתחשק להן. כשראיתי את המקרה ידעתי שאני חייבת לדבר ולשאול למה חברותיה לכיתה עושות דבר זה. לא יצא לי לדבר עם הילדה ואני מתחרטת על כך משום שאולי יכולתי לעזור לה.
    2. תגובה ללאה - לפי שמעון בן גמליאל הזקן לא היית צריכה לענות לו ולהעליב אותו. כמו שהוא אומר "ולא מצאתי לגוף אלא שתיקה", לפעמים באמת כדאי להתעלם מאנשים מסוימים.

    השבמחק
  54. משימה 1:לדעתי הראשון הוא השתיקה כי הוא אומר שלא מצא דבר טוב יותר מהשתיקה אחר כך המעשה ולבסוף הדיבור שעלול להביא אדם לחטוא.
    משימה 2:בכיתה ו' רבתי עם חברה וצעקתי עליה הרבה והיא עליי אחרי המקרה לא דיברנו חודשים שלמים וכל החברות שלנו הסתיימה בגלל שבהתחלה דיברתי יותר מדי והרסתי את כל החברות שלנו ואחר כך שתקתי ולא ניסיתי להשלים איתה,היום אני מתחרטת וחושבת שעדיף היה שהייתי שותקת ולא נגררת לריב מלכתחילה.
    תגובה לחן:לפי דברי רבי שמעון גמליאל צריך לדעת לפעמים לשתוק אך במקרה שלך הוא בטח היה אומר שהיית צריכה לעשות משהו עם החרם ולפנות למורה אולי כי המעשה הוא העיקר.

    השבמחק
  55. תגובה לאורן ואור:
    לפי רבי שמעון גמליאל היה עליכם לאחר השתיקה לעשות מעשה ורק לאחר מכן לדבר ו"לצעוק"

    השבמחק
  56. משימה 2:
    המקרה שקרה לי הוא שהיום אח שלי הקטן עצבן אותי ואז הרבצתי לו, והוא אמר את זה להורים שלי ואז הענישו אותי.אבל אני לא מצטער זה הגיע לו.
    תגובה לקיריל:
    לפי דעתי עצם זה שבהתחלה שתקת ולא הגבת זה טוב, ולפעמים כשמישהו מציק שוב ושוב אז כבר חייבים לעשות מעשה.

    השבמחק
  57. משימה ב':
    יש המון דברים לא טובים בחיים שלי שאפשר לומר שאני מתחרטת עליהם והם לא במקום, דברים שאמרתי, דברים שעשיתי ופגעתי באנשים שסביבי. אני יכולה לשלוף לדוגמה פעם אחת שבה רבתי עם אדם מסוים ששמרתי לו טינה ואמרתי לו דבר מה גס ופוגע, אך אני בספק אם זה באמת שינה לו משהו - אני כמובן מתחרטת על כך- אך לעולם לא אוכל לומר שאני מתחרטת על אותן פעולות שונות; דיבור, מעשה ושתיקה. מטעויות לומדים וזה ידוע ואני לא חושבת שאפשר באמת לדרג את הפעולות הנ"ל בכלליות שכזו.
    תגובה להדס:
    כמו שאני רואה את זה, בהתחלה דיברת כי משהו כנראה הפריע לך ורבת עם החברה שלך, ואז שתקת ולא ניסית להשלים איתה. אני חושבת שמה שרבי שמעון גמליאל היה אומר לך זה שהיית צריכה לפעול- כי כמו שאני רואה את זה, לא היית "בין חכמים", היית שווה לחברתך, לכן הפעולה "לשתוק" לא כ"כ מתאימה כאן ואפשר לראות זאת אם מדמיינים מה היה קורה אילו היית שותקת (היית סובלת וכו'). לכן דיברת, עשית מעשה (שזה הדבר השני במדרג של רבי שמעון גמליאל), אולי הדרך שבה פעלת לא היתה נכונה- לכן את מצטערת על זה (לא שאני באה חס וחלילה לשפוט).

    השבמחק
  58. תגובה לליאור, ע"פ רבי שימעון גמליאל לא הייתי צריך לעשות מעשה זה אלה לדבר עמו לפני כן ולנסות לםתור את העניין.

    השבמחק
  59. תגובה לאורית- השתיקה שלך פגעה באותה ילדה לכן היית צריכה לפעול ולעשות מעשה. לא היית צריכה לשתוק, כי לולא היית שותקת והיית עושה מעשה- כנראה שהילדה לא הייתה נפגעת יותר. למדי מטעויותייך להבא.

    השבמחק
  60. מקרה אישי: המורה לספורט הושיב אותי באמצע שיעור ולא נתן לי להישתתף אחרי ניסיון 1 ולא אמרתי לו כלום (שתיקה) אחרי השיעור דיברתי על כמה שזה לא הוגן! (דיבור) ובסוף אמרתי למחנכת. ואני מתחרט על זה שלא הגבתי על זה קודם

    תגובה לנדב:
    אני חושב שרבי שמעון גמליאל היה אומר שנהגתה בצורה לא נכונה, ושבמיקרה שבו יש סיכון שמשהו יקרה אז עדיף היה להגיד כך שתדע שנהגתה נכון מאשר שלא נהגתה ביכלל

    השבמחק
  61. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  62. תגובה לספיר : גמילאל היה חושבת שהתנהגת בצורה לא נכונה כי היית צריך לגשת קודם למחנכת ורק אז לדבר איתו (בנוכחות המחנכת)

    השבמחק
  63. היום רבתי עם אמא שלי וצעקתי עליה הרבה ועשיו אני ממש מתחרט שרבנו בכלל בגלל שאחרי בערך 10 דקות השלמנו אבל אני לא שלם עם זה ואני מרגיש שהייתי צריך לשתוק וזהו
    תגובה לספיר: גמליאל היה חושב שהתנהגת לא טוב מפני שיש קודם לעשות את המעשה ולא את הדיבור כלומר להוכיח לו שאת צריך להשתתף ושאתה יכול!

    השבמחק
  64. תגובה להדס :)
    את לא פעלת לפי דרכו של רבן בן גמליאל הזקן כי את קודם צעקת על חברתך שזה דיבור ואז ניתקת את הקשר שזה מעשה וכבר לא עשית כלום כי לא דיברת איתה וזה הסדר ההפוך לגמרי ממה שאמר הרבן.
    אם היית פועלת לפי הרבן היית צריכה לא לצעוק עלייה שזה גם לפעול בשקט וגם לא לדבר ולחטוא כי לפי הרבן דיבור הוא חטא, ובנוסף היית צריכה לנהוג אליה יפה וכראוי שזה מעשה!
    ואז כבר לא לדבר אליה בלשון רע.

    השבמחק
  65. 1.הסיפור שלי על מעשה : אח שלי הציק לי שהיתי על המחשב ואני הרבצתי לו ואני לא ההיתי שלם עים זה כי הוא התחיל ליבכות ואני ההיתי עצוב אחרי זה.
    תגובה לאיליה:לפי שמעון בן גמליאל ההיתה צריך בהתחלה לישתוק ואז לדבר איתה ולא לריב בצעקות : )

    השבמחק
  66. משימה ב(1)
    פעם אני ועוד ילד אחד צעקנו אחד על השני וקיללנו, אך בסוף הסברתי לו את הסיפור והשלמנו והרגשתי שלם עם זה מכיוון ששנינו הבנו את הטעות ושזאת הייתה אי-הבנה לשנינו ולא חזרנו על כך.
    משימה ב(2)
    תגובה לאיליה: אתה לא פעלת לפי דרכו של ר' שמעון בן גמליאל מכיוון שקודם לפי דרכו קודם צריך לשתוק במקום לדבר, והיה עליך לשתוק ולשמוע למה שאימא שלך הייתה אומרת, ורק אז להביע את דעתך. (נ.ב - לא הצלחתי מקודם לשלוח לך את המשימה אז הייתי צריך לנסות גם היום כדי לשלוח וזה בסוף עבד)

    השבמחק
  67. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  68. פעם אחת (ביסודי) היה צריך להגיש עבודה למורה ואני עבדתי את העבודה בתיק ולא מצאתי אותה. המורה שאלה למה אני לא מגיש והייתי בשתיקה.
    לאחר מכן מצאתי את העבודה (אחרי 10 דקות) אבל לא יכולתי כבר להגיש כי המורה חשבה שזה ששתקתי זה אומר שלא עשיתי את זה בבית אלא באותו שיעור.
    אני מתחרת על זה ששתקתי כי יכולתי להגיש את העבודה וגם בגלל זה המורה חשבה שאני משקר.
    אם רק הייתי אומר שעבדתי את זה בתוך התיק ואחר כך הייתי מוצא אז הכל היה בסדר.
    במקרה הזה עדיף דיבור על שתיקה וזה עדיף ממעשה שאיתו אי אפשר לעשות כלום במקרה הזה.

    השבמחק
  69. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  70. פעם כשרבתי עם חבר יכולתי לעימנה מזה עם פשוט הייתי חושב לפני שאני מדבר

    תגובה לשימעון:לא פעלת לפי הדרך של רבי שמעון גמליאל מכיוון שלא שתקת וחשבת אלא ישר הגבת

    השבמחק
  71. יום אחד חבר שלי התחיל לעשן והציאה גם לי אני העדפתי פשות להגיד לא וללכת שזה דיבור ומעשה אני מרגיש שלם עם זה.

    תגובה לשון: לא פעלתה נכון אבל אחרי זה הבנת את טעותך.

    השבמחק
  72. תגובה ליניב:לפי הרב עשיתה מעשה נכון כי הוא מסביר דיבור זה לא הכי חשוב עלה המעשה ואתה עשית נכון כי אתה דיברת כלומר צעקתה ואז היה מעשה אתה בקשתה סליחה

    השבמחק
  73. תגובה לעדי וקנין: את פעלת לפי דרכו של רבי שמעון בן גמליאל בגלל שלפי דבריו,השתיקה היא במקום הראשון.לפי דבריו:"ולא המדרש הוא העיקר אלא מעשה,וכל המרבה דברים מביא חטא", היית צריכה קודם לעשות מעשה ולא לדבר

    השבמחק
  74. פעם רבתי אם אמא שלי ואז כשה הלכתי לחדר וטרקתי את הדלת ואז פסל קטן מסבתה שלי נשבר בגלל זה אני מתחרת שזה קרה כי הייתי יכול פשוט ללכת ולא לעשות את המעשה.
    תגובה לאיליה:רבן שמעון בן גמליאל הזקן אומר שבאמת היה עדיף לשתוק ולא לדבר אז היה עדיף שהייתה שותק אם השלמתם אחר-כך

    השבמחק
  75. המקרה שלי:
    פעם אחת ביסודי ילדים מכיתות גבוהות יותר הרביצו לחבר שלי מהכיתה ואיימו עליו שאם יספר למורה יעקרו לו עין.
    אני כמובן הגבתי מהר וסיפרתי למורה ולאחר מכן המורה הענישה את אותם ילדים בעונש כבד.
    תגובה ליניב:
    לפי הרב שמעון בן גמליאל היית צריך ישר לפעול למעשה ולא לריב עם אותו ילד על אי הבנה ולפתור את אותה הבנה בצורה תרבותית תחילה.

    השבמחק
  76. התגובה הנ"ל זה התיקון היום

    השבמחק
  77. אמיר שמש:
    יום אחד דיברתי עם חבר ופלטתי משהו שהיה ממש לא במקום וממש לא יפה מצידי היה להגיד זאת

    תגובה לסתיו עשיתה נכון לפי רבי גמליאל אתה חשבתה ואז עשיתה מעשה כל הכבוד ( אל תעשן )

    השבמחק
  78. 1. הייתי בטיול והלכתי לאיבוד אז הגתי במעשה והלכתי לנקודת המוצא שלי במקום לשתוק או לדבר אם אנשים על זה

    השבמחק
  79. תגובה לשמעון: לפי שמעון בן גמליאל פעלתה בצורה נכונה. הוא דירג את השתיקה ראשון אבל הכוונה היא מתי שהוא היה בין כחמים ולא סתם בין "פשוטי העם" ולכן אין להשתמש בשתיקה. השני הוא מעשה שזה מה שעשיתה ולכן פעלתה נכון.

    השבמחק
  80. נעה :
    כשהייתי קטנה הייתי צריכה לשמור על אחי הקטן [ הוא היה בן 4 משהו כזה ] והיה יום אחד שהוא לא הסכים לעשות מה שאמרתי והכיתי אותו " קלות " .
    כיום כמובן שאני מתחרטת על זה כי בתור ילד בן 4 שלא מבין שום דבר ממה שרוצים ממנו אי אפשר להאשים אותו ובטח שלא להכות אותו ואם הייתי יכולה לחזור אחורה לא הייתי עושה את אותו הדבר ומטפלת בו בדרך אחרת ..
    תגובה לליאור :
    המקרה שלי די דומה לשלך אבל דעתי האישית שונה משלך במקרה הזה .
    אני הבנתי מרבן גמליאל דירג קודם שתיקה מעשה ודיבור . במקרה הזה אולי היה עדיף לשתוק בהתחלה , להתעלם מאחיך אחר כך לדבר איתו להסביר לו שהוא מעצבן ורק אז להרביץ לו אם הוא ממשיך .

    ***
    [ דרך אגב- אחים קטנים זה ממש תופעה , באותו רגע הם גורמים לך לדרג ככה : מעשה מעשה ומעשה > < ]

    השבמחק
  81. תיקון תגובה: לא פעלת נכון בהתחלה כי התחלתה בהחלטה שלך לעבור ישר לדיבור בלי שתיקה לפניי אבל בסוף הבנתה טעותך והשלמת את הפער.

    השבמחק
  82. תיקון למשימה ב' ( עדי סרוסי )
    המקרה שלי : אני ואמי רבנו והויכוח נמשך הרבה זמן בגלל שהיא צעקה ואז אני צעקתי בחזרה וככה זה נימשך ונימשך .

    תגובה למקרה של ליאל : על פי דבריו של רבי שמעון בן גמליאל השתיקה היא הדבר הנכון ואם לא היית אומרת לו כלום ומתנהלת בשקט אז הריב הזה בכלל לא היה מתפתח והייתם ממשיכים באימונכם כרגיל.

    השבמחק
  83. אוהד אשטמקר:
    משימה ב:
    1. פעם אחת רבתי עם חבר טוב שלי, צעקנו, קיללנו, וזה אפילו הגיע לעימות פיזי. מאותו יום לא דיברנו יותר, וביום אחד הוא עבר לעיר אחרת, ונשארתי עם ייסורי מצפון. כיום אני מתחרט שרבנו ושאמרתי דברים שלא הייתי אמור להגיד.

    2. תגובה להדס: לפי דברי שמעון גמליאל השתיקה הייתה דרושה במקרה שלך, ולא הדיבור

    השבמחק
  84. תיקון לתגובה שלי לליאור:
    ע"פ רבי גמליאל הייתה צריך לשתוק לזמן מה ולראות את הנסיבות ואלי לאחר מכן להגיב בדיבור אבל כודם כל לשכול את המועורה ואת דרישותיו.

    השבמחק
  85. תיקון למשימה 2ב:
    תגובה לדניאל:
    לפי רבי שמעון בן גמליאל, היית צריך לא להתעצבן על השבט לראשונה ויכול להיות הם היו פותרים את זה כבר לבד ואז אם הם לא היו פותרים את הבעיה היית צריך לפנות לשבט ואם זה לא היה עובד היית צריך לדבר עם אמא שלך ולבקש ממנה שתדבר איתם.

    השבמחק
  86. תיקון משימה 1-דירוג: המושג הראשון בדירוג הוא השתיקה כי הוא אומר שגדל בין חכמים והוא אומר שהוא לא מצא דבר טוב יותר מאשר שתיקה.
    המושג השני הוא מעשה מכיוון שהוא אומר שלא המדרש , הדיבור הוא העיקר אלא המעשה.
    והמושג השלישי הוא הדיבור מכיוון שהוא אומר שהרבה דיבור גורר בנאדם לעברה.
    תיקון, תגובה על המקרה של שון: לפי רבי שמעון בן גמליאל אתה הייתה צריך לשתוק ולא הגיב וכך הריב לא היה נמשך ורבי שמעון כותב במשנה כל המרבה דברים מביא חטא , אתה דיברת ובכך הבאת לסכסוך.

    השבמחק
  87. התיקון של משימה 1 דירוג זה קובי ונדב

    השבמחק
  88. משימה 2ב :
    תגובה לנעה = לפי רבי שמעון היית צריכה קודם לדבר עם אחיך על זה שהוא לא מקשיב לך ולהסביר לו שזה מכעיס אותך אבל לא היית צריכה להכות אותו "קלות" .

    השבמחק
  89. המושג החשוב ביותר הוא השתיקה, רבי שמעון אומר שכל חייו גדל בין חכמים ומצא ששתיקה זה הכי טוב.
    המושג השני החשוב הוא המעשה שרבי שמעון אומר שהעיקר זה לא הדיבור אלא המעשה.
    המושג השלישי בחשיבותו הוא הדיבור שלפי רבי שמעון יכול לגרום לסכסוכים.
    מקרה - פעם המנהלת כעסה עליי שעשיתי משהו וידעתי שאני צודק אבל בכל זאת שתקתי כדי לא להסתבך יותר ואם הייתי חוזר לשם הייתי אומר משהו..
    תגובה למקרה של קרן: אם את עדיין מרגישה ייסורי מצפון תנסי ליצור איתו קשר בפייסבוק או בטלפון ולבקש ממנו סליחה או פשוט לבתגבר על זה ולקוות שהוא שכח ושהוא גם מצטער..

    השבמחק
  90. תיקון תגובה לקרן - על פי רבי שמעון היית צריכה לשתוק , לא להגיב לו כי א לא היית עונה אולי הריב לא היה גודל ככה

    השבמחק